Gimnastyka mózgu, czyli Kinezjologia Edukacyjna wg P. Dennisona
Życie w nowoczesnym społeczeństwie zmusza nas do nieustannej konfrontacji naszych dotychczasowych zdolności i umiejętności z nowymi wymaganiami, które świat przed nami stawia. Jeżeli naprawdę chcemy skorzystać z dostępnych możliwości, musimy być zdolni do zmiany poprzednio nabytych umiejętności i zachowań, które stają się nieużyteczne.
Kinezjologia Edukacyjna to praktyczny i dynamiczny system edukacyjny, który posługuje się prostymi ćwiczeniami i procedurami, ażeby uaktywnić i zintegrować pracę poszczególnych ośrodków mózgu.
Kiedy ruch powstaje na bazie zintegrowanego funkcjonowania całego mózgu, odżywają naturalne mechanizmy (często zaburzone w procesie rozwoju pod wpływem różnorodnych czynników), uwalniając potencjał każdej osoby, przywracając harmonię działania i usprawniając procesy funkcjonowania społecznego, emocjonalnego, i uczenia się.
Dr Paul E. Dennison, twórca metody, stworzył nowe narzędzie dla każdego aspektu uczenia się (przyswajania i wykorzystywania informacji) poprzez połączenie terapii edukacyjnej z technikami z dziedziny optometrii, wiedzą płynącą z badań nad mózgiem, elementami Kinezjologii Stosowanej, zasadami rozwoju motorycznego, nowoczesną psychologią i podstawami rozwoju umiejętności językowych.
Prezentujemy metody pracy podczas zajęć stymulujących i terapeutycznych
„Ruch podstawą uczenia się”
Paul i Gail Dennison
Zaskakująco skuteczne, a zarazem proste sposoby na poprawienie funkcjonowania mózgu bardzo podobają się dzieciom i nazywane są przez nie „fikołki” ; „czary-mary” ; „gimnastyka mózgu”.
Ćwiczenia składają się z prostych, bezpiecznych i naturalnych ruchów, które może wykonywać każdy, na niewielkiej powierzchni.
Ćwiczenia składają się z prostych, bezpiecznych i naturalnych ruchów, które może wykonywać każdy, na niewielkiej powierzchni.
Marsz
Bardzo dobrym ćwiczeniem jest kilkakrotne przespacerowanie się po pokoju tam i z powrotem z wymachiwaniem na przemian lewą i prawą ręką. Ruchy powinny być energiczne, miękkie i swobodne. Ćwiczenie to dodaje energii, koordynuje półkule mózgowe, ułatwia literowanie, pisanie, słuchanie oraz czytanie ze zrozumieniem.
Krążenie szyją
Głowę należy zwiesić swobodnie i kołysać nią z boku na bok w rytm oddechu. Ćwiczenie powinno się powtórzyć 5-6 razy. Rozluźnia mięśnie szyi i karku, w efekcie eliminując napięcia. Poprawia dzięki temu zdolność widzenia i słyszenia, ułatwia głośne czytanie.
Rysowanie oburącz
Polega na symetrycznym „gryzmoleniu” np. po kartce, jednocześnie obiema rękami. Nie chodzi o to aby rysunki były ładne, ale o sam proces symetrycznego rysowania, który rozluźnia ręce i pobudza wyobraźnię. Ćwiczenie sprawdza się szczególnie wtedy, kiedy brakuje pomysłu lub ogarnia zniechęcenie do pracy.
Sowa
Kładzie się lewą dłoń na prawym barku, następnie ściska się mięsień jednocześnie kręcąc głową raz w jedną raz w drugą stronę, tak żeby spojrzeć na barki. Brodę należy trzymać na jednej wysokości. Przy maksymalnym wychyleniu głowy wychyla się powietrze. To samo należy powtórzyć, ściskając drugi bark.
Ćwiczenie poprawia pamięć oraz ułatwia wykonywanie obliczeń matematycznych, pisanie na klawiaturze, wypowiedzi ustne oraz rozumienie tekstu ze słuchu.
Uczestnicy zajęć opartych na programach Kinezjologii Edukacyjnej uczą się jak za pomocą ćwiczeń i procedur doskonalić własną komunikatywność, rozumienie i umiejętności akademickie. Dobre opanowanie tych umiejętności wspiera pewność i zaufanie do siebie samego, a to z kolei zachęca do podejmowania odpowiednich wyborów i pozytywnych zmian.
Uczestnicy doskonalą również praktyczne narzędzia uczenia się i redukcji stresów, które mogą wykorzystać w każdym miejscu i czasie.
Gdy możliwości uczenia się osiągną naturalny stan równowagi, doświadczenia w uczeniu się staną się mniej stresujące i bardziej zadawalające.
Te umiejętności będą służyć nam do końca życia, otwierając każdego dnia nowe możliwości.
Autor: Hanka Bielak, terapeuta Kinezjologii Edukacyjnej